Nyomtatás

Táplálkozás várandósság és vajúdás alatt

A helyes táplálkozás az egészséges várandósság alapja. A nem megfelelő táplálkozásnak mind az anyára, mind a babára nézve negatív következményei vannak. A kérdés azonban az, hogy mi a jó és mi a rossz. Ennek eldöntése nem is olyan egyszerű. Ez a fejezet arra ad útmutatást, hogyan fejleszthetjük táplálkozási szokásainkat és hogyan adhatjuk a legjobb tápanyagokat a babának.

Terhességi vitaminokTerhességi vitaminokat széles körben reklámoznak és számos helyen forgalmaznak. Elméletileg, ha a táplálkozás megfelelő, táplálékkiegészítőkre minimális szükség van. Azonban a talaj kizsákmányolása, a mezőgazdasági tartalékok túlhasználata, az élelem nagy távolságokra történő szállítása és a gyorsételek túlzott fogyasztása miatt nem biztos, hogy elegendő és megfelelő minőségű tápanyaghoz jutunk. A rossz táplálkozási szokások következménye lehet az is, hogy a nők túlsúlyosak és tápanyaghiánytól szenvednek lehetnek egyidőben.

Várandósság alatt nagy körültekintéssel kell táplálékkiegészítőket választani. Mivel a legtöbb multivitamin recept nélkül kapható, esetleg úgy érezhetjük, hogy ezek nem árthatnak, illetve hogy a babánk egészségéért ezeket kell fogyasztanunk. Következésképpen esetleg olyan kiegészítőket is szedhetünk, amire nincs is szükség, így egyes vitaminok vagy ásványi anyagok túlzott mennyiségben lesznek a szervezetben, ami valójában kárt okozhat a babának.

Vannak olyan körülmények, amikor az anyának nagy valószínűséggel kiegészítőkre van szüksége. Ilyen esetek például, ha a táplálék felszívódását befolyásoló rendellenesség van jelen, vagy olyan allergia, ami miatt bizonyos ételcsoportokat nem szabad fogyasztani, de a káros szenvedélyek, vitamin- vagy ásványi anyag hiány, tinédzser kor vagy iker terhesség is idesorolható. Minden esetben érdemes konzultálni a gondozást végző orvossal vagy szülésznővel arról, mik a táplálkozási szokásaink és együtt eldönteni, szükség van-e változtatásra és táplálékkiegészítőkre.

Vegetáriánus étrendVegetáriánus anyák étrendjét különös figyelemmel kell kísérni. Ha az étrend nincs jól megtervezve, egyes fontos összetevők hiányozhatnak, ami betegséghez vezethet. Ilyen tápanyagok például a fehérjék, vas, cink, jód, kálcium, omega-3 zsírsavak, és A, B2, B12 és D vitaminok. Ezek mindegyike megfelelő mennyiségben megszerezhető vegetáriánus ételekből is. Például: a vas megtalálható a teljes kiőrlésű gabonákban, hüvelyesekben és tofuban; cink a gabonacsírákban; B12 vitamin a tengeri növényekben; kálcium a tejtermékekben és a szójatejben; fehérje a tofuban és szójatejben.

Még mindig léteznek olyan tévhitek, amik arról szólnak, mi az ideális súlygyarapodás várandósság alatt. Valójában nem létezik olyan, hogy ideális súlynövekedés. Az a gyarapodás az ideális, amely egészséges, teljes étrendből származik. Ez az egyik anyánál lehet 5 kilogramm, a másiknál ennek többszöröse és mindkettő ugyanolyan egészséges lehet, ha megfelelően táplálkozott. Előfordul olyan is, amikor azért nem eszik elegendő ételt a kismama, mert attól fél, hogy nagy babája lesz. Azonban a magzat mérete elsősorban genetikailag meghatározott. Megfelelő étrenddel azt biztosítjuk, hogy a születendő gyermek egészséges legyen és mindent megkapjon ahhoz, hogy a legjobb alapokkal induljon az életben.

Évtizedeken keresztül úgy hitték, hogy a baba úgy viselkedik, mint egy élősködő az anya szervezetében és elvesz mindent, amire szüksége van, illetve hogy a méhlepény megvédi a babát minden káros anyagtól. Ma már tudjuk, hogy ez nem igaz és a magzat súlyosan károsodhat, ha a táplálkozás nem megfelelő, vagy ha az anya dohányzik, illetve kávét, alkoholt vagy drogokat fogyaszt.

Az alábbiakban az alapvető ételcsoportok listáját és az ajánlott fogyasztási mennyiséget olvashatjuk:

  • Tej és tejtermékek -4 adag: 1 adag körülbelül 8 gramm fehérjét szolgáltat. Például: 1 csésze tej, 1 csésze joghurt, 1 csésze fagylalt
  • Kálcium pótlás- szükség szerint-egy adag körülbelül 100 mg kálciumot ad. Például: 1 csészényi főtt brokkoli, 4 egész tojás
  • Tojás -2 egész tojás: 1 tojás 6 gramm fehérjét nyújt, emellett vitaminokat és ásványi anyagokat nagy mennyiségben, többek között 1 milligramm vasat és 600 egységnyi A vitamint
  • Húsok, tengeri ételek és húspótlók-6 adag: 1 adag 7 gramm fehérjét szolgáltat. Például: 3 dkg bármilyen hús, negyed csészényi konzerv tegeri étel, 5 garnélarák, 3 dkg sajt, hüvelyesek, 10 dkg tofu, ¼ csésze mogyoróvaj, spenót, brokkoli, napraforgómag vagy rizs és bab
  • Legalább 5 adag gyümölcs és zöldség minden nap. Vitaminokat, ásványi anyagokat és rostokat nyújt a szervezet számára
  • Friss zöld levelű zöldségek-2 adag: vitaminokat, ásványi anyagokat és rostokat szolgáltat. Például: 2/3 csésze spenót, ½ csészényi csíra, ½ csészényi nyers saláta
  • Teljes kiőrlésű gabonák: komplex szénhidrátokat és B vitaminokat nyújtanak. Például: 1 szelet teljes kiőrlésű lisztből készült kenyér, ½ bagel, ½ csészényi főtt zabpehely, hántolatlan rizs, teljes kiőrlésű tészta, hüvelyesek
  • C vitamin tartalmú ételek-2 adag. Például: ½ közepes sárgadinnye, 1 narancs, 2 mandarin.
  • Zsírok és olajok-5 adag: egyrészt azért szükségesek, hogy a zsírban oldódó vitaminok felszívódását elősegítsék, másrészt pedig energiát szolgáltatnak. Például: 1 teáskanál vaj, ¼ avocado, 2 teáskanál mogyoróvaj
  • A vitamin tartalmú ételek-1 adag Például: 3 sárgabarack, 3 nektarin, ½ csésze sütőtök
  • Máj-egy héten egyszer: szénhidrátokat, zsírt, fehérjét, A, B2, B3, B6, B9, B12 vitaminokat, vasat és nátriumot nyújt. Javasolt mennyiség: 10-12 dkg hetente.
  • Só és más só források-korlátozás nélkül, ízlés szerint
  • Víz-korlátozás nélkül, de nem szabad erőltetni
  • Egészséges kiegészítések: Például: teljes kiőrlésű sós kekszek, sajt, szárított gyümölcsök, friss gyümölcsök, friss zöldségek, joghurt. A főétkezések között fogyaszthatók.

Ételek, amiket nem kellene fogyasztani terhesség alatt:

  • Puha, penészes sajtok, mint például Brie, Camembert és kék erezetű sajtok. Ezek tartalmazhatják a lisztéria nevű baktériumot, amely károsíthatja a magzatot
  • Nyers vagy nem jól átmelegített készételek
  • A vitamin vagy tőkehalmáj olaj tartalmú táplálékkiegészítők: a túlságosan magas A vitamin szint a magzatot károsíthatja és születési rendellenességekhez vezethet
  • Kerülni kell a mélytengeri halak fogyasztását: magas lehet a higanytartalmuk
  • Az alkohol és koffein bevitelt teljes mértékben kerülni kell
  • Ajánlott csökkenteni a finomított cukorból és lisztből készült ételek és italok fogyasztását, úgymint szénsavas üdítők, sütemények, kekszek, stb., mivel magas a zsír- és cukortartalmuk.

Ételmérgezés megelőzése végett alaposan kezet kell mosni minden esetben, ha nyers hússal bánunk. A nyers húst a többi ételtől külön kell tárolni és alaposan megfőzni vagy megsütni fogyasztás előtt. Nyers hús vagy nem teljesen átfőtt vagy átsült tojás fogyasztása nem ajánlott. A pultot, kést, deszkát és minden mást, amivel a nyer hús érintkezett megfelelő módon tisztítsunk le.


Táplálkozás vajúdás alatt

A vajúdás fizikailag egyenértékű folyamatos, mérsékelt testmozgással. Így érthető, hogy az anyának ételre és italra van szüksége ahhoz, hogy ezt a munkát végezni tudja. Táplálék és folyadék nélkül éhes lesz és kiszárad.

Mivel az éhezésnek számos negatív következménye van mind az anyára, mind a babára nézve, az evés és ivás megtiltása vagy korlátozása beavatkozások sorozatát eredményezheti. Az ivást feltétlenül szorgalmazi kell a vajúdás teljes ideje alatt és engedni a szilárd táplálék bevitelét is, ha a vajúdónak ez a kívánsága.

Top